کارتهای گرافیکی ۲ گانه

Crossfire  و SLIتکنولوژیهائی هستند که اجازه می دهند به طور همزمان 2 کارت گرافیکی بر روی یک صحنه گرافیکی واحد، عملیاتی را انجام دهند.

 

3dfx قدیمی ترین کمپانی تولید کننده کارتهای گرافیکی بود که می توانست طبق تکنولوژی (scan line interleave) SLI با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و بر روی یک صحنه ،پردازشی را انجام دهند.در این سیستم می بایست هر 2 کارت مثلا از نوع Voodoo2 باشند.(این تکنولوژی فقط بر روی  کارتهای  گرافیکی 6600 تا 7800 یک مدل که می توانند از کارخانه های تولیدی متفاوت ، نیز باشند ،  کار می کند.)

nVidia کمپانی دیگری بود که همزمانی کارتهای گرافیکی از نوع dual PCI را با استفاده از تکنولوژی SLI—scalable link interface  ، میسر می ساخت.

در حال حاضر تکنولوژی SLI تنها در بردهای مادری که دارای چیپ ست nVidia می باشند ، کار می کند.

در این حالت هر 2 کارت موظف به برقراری نوعی همزمانی در داده های render  شده در یک صحنه می باشند.در اکثر مواقع رابطی اتصالی بین 2 کارت جهت تسهیل همزمانی داده ها ، قرار داده می شود.

 

نمونه ای از کارت مورد استفاده در تکنولوژی SLI

 

شرکت ATI  نیز جدیدا عرضه تکنولوژی کارتهای گرافیکی 2 گانه خود موسوم به Crossfire را آغاز کرده است.در این تکنولوژی یک صحنه گرافیکی به قطعات کوچکی با اندازه های قابل توجه تقسیم شده و این قطعات مابین کارتهای گرافیکی رد و بدل می شوند.(روش supertiling)

و یا یکی از 2  کارت پس از انجام عملیات خود بر روی بخشهای مختلفی از یک صحنه ، می بایست دارای خاصیت  CrossFire Edition) )یعنی  چیپ ستی اضافی جهت تلفیق قطعات جدا پردازش شده با یکدیگر ، باشد.

 

نمونه ای از کارت مورد استفاده در تکنولوژی CrossFire 

 

در هر 2 تکنولوژی SLI  و Crossfire عملیات گرافیکی به یکی از صورتهای زیر انجام می شود:

1- scissoring or split-frame rendering ، به این مفهوم که هر صحنه و یا فریم به 2 بخش تبدیل شده و هر کارت یکی از فریمها و یا بخشهای بالائی  یا پائینی را پردازش می نمایند.

2- alternate frame rendering:در این حالت یک کارت فریم فعلی و کارت دیگر فریم بعدی را پردازش می نماید.

 

در هر دو تکنولوژی بایستی شرائط سخت افزاری خاصی در سیستم وجود داشته باشد.

به طور مثال استفاده از 2 کارت گرافیکی یکسان مانند GeForce 6800 GTs  در تکنولوژی SLI یک محدودیت است .

 

 

استفاده از کارتهای گرافیک 2گانه بدون استفاده از تکنولوژیهای فوق ، جهت راه اندازی چند نمایشگر به کار می رود و صد البته اینکه به کارگیری این تکنولوژیها در بازیهای 3 بعدی کامپیوتری ، بسیار ارزشمند است.

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 08:17 ق.ظ http://emprator.blogsky.com

ممون که سر زدی
در مورد تبادل لینک موافقم
از طرف ما انجام شد

شاهرخ جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 08:20 ب.ظ http://xpsoft.blogsky.com/

سلام
ممنون از وبلاکتون
خوشحال میشم با هم تبادل لین کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد